pühapäev, 2. detsember 2018

Keskpunkt

Eile oli täpselt pool välispraktikast läbi, seega update is in order.

I nädal

14.11
Ma pole kunagi nii kaua ära olnud kodust- kõige kauem, mis eemal olen veetnud on 10päeva- seega soovisin viimase õhtu veeta Võrus lähedaste juures. Nii saigi tehtud!

Erinevalt oma reisikaaslastest alustasin oma päeva kell 2.30, et jõuda neljaks Tartu lennujaama. Ilmselgelt jõudsin varem, aga pigem varem kui hilja. Kella 5ks istusin lennukis ning 15 minutit hiljem olime juba ootamas luba lendu tõusuks.

Helsingisse jõudsime umbes 50minutit hiljem, kus saime oodata järgnevat lendu umbes 1,5tundi. Kohaliku aja järgi jõudsime Göterburi kella kaheksaks. Ma ütlesin kohaliku, sest Rootsi on ajas 1tund taga.

Lennujaamas ootasime oma pagasi, otsisime üles bussi, mis viiks meid Göterburi keskklinna ning seal saime kokku Merikesega.

Tema juhatas meid trammiga Kvibergi, millest sai meie kodu järgnevaks viieks nädalaks. Samuti andis ta meile kätte kausta, kus on meie ühistranspordi pilet ja muud infovoldikud, millest me hiljem miskit aru ei saanud, sest kõik oli rootsi keeles. Siiski pisi-väikese idee sain Göterburist läbi piltide.

Jõudes hosteli pakkisin lahti asjad ja mõtlesin aind üht- ma olen kurnatud. Siiski ei läinud ma veel magama- otsustasime Lii ja Timoga minna ümbrust avastama, millest küll väga palju suurt välja ei tulnud, kuid saime umbes aimu, mis meil lähedal. Lõunat sõime üle tee olevas kebabi kohas ning selle vastas olevast väikesest ja väga kallist poest ostsid kaaslased snäkke.

Ülejäänud päeva ma suht magasin maha. Õhtul veel helistasin lähedastele ning siis juba valmistusin järgnevaks päevaks.

15.11

Maria, ilmselt kõige sõbralikum rootslanna, keda ma siiani kohanud (kuigi inimesed siin on väga sõbralikud) ootas meid järgmine hommik kell 6.45 all, et viia meid vastuvõtvasse kooli paariks tunniks praktikale.

Hommik oli varajane olnud, seega keegi polnud just virgas, aga eks antud eriala seda nõuabki. Koolis oli meile arvestatud pagaripraktika, mis minu arvates oli veidi raisku lastud aeg.

Ilmselt oleks see huvitav olnud, aga lihtsalt juhtus selleks päevaks nii, et õpetaja ja paljud õpilased, kas ei osanud või ei julgenud inglise keeles suhelda, seega meil ei jäänud muud üle kui vaadata ja siis oodata, kas pöial üles või alla. Samuti oli neil väga palju tööd ja samal ajal toodeti erinevaid tooteid ehk otseselt ei saadud meiega tegeleda- olime rohkem lihtsalt seal teistele tüliks ja võibolla mõnele abiks, kui aitasime neil miskit ära teha (kuigi väga algaja tasemel).

Kõige huvitavam oli ilmselt, kui meid saadeti umbes pooleks tunniks kõrvalklassi (tundus kondiitriklassi moodi, kuid hiljem öeldi, et rohkem nagu universaalne klass). Sealne õpetaja rääkis ülima lihtsusega inglise keelt, oli humoorikas ning võttis tundi vabalt. Tema käest õppisime, kuidas teha martsipanist roosi.

15 minutit enne 12 saime tundidest vabaks. Me läksime kõrvalmajja sööma koos Merikesega. Lõuna ajal selgitas ta paljusid asju meile, mis rootsis tava ja mis mitte. Samuti sai räägitud erinevatest asjadest, mis eestis muutunud. Juttu tuli ka võrkpalli mängust, mis lähitulevikus toimub rootslaste ja eestlaste vahel.

Peale lõunat allkirjastasime dokumendid ning tegime Mariaga kiire kooliekskursiooni. Siis lahkusime linnatuurile, kus ta näitas meile kõige rohkem külastatavaid kohti- kooli kõrval nägime "klouni" maja ning käisime näiteks 'kalakirikus', mis on vana kirikuhoone, kus asub nüüd veeloomade turg.

Umbes kahe ajal saime hosteli tagasi suunduda, peale seda, kui Maria meile näitas ette ühe odavama toidupoe, ning ega väga palju siis enam ei teinud- reisiväsimus oli siiani olemas.

16.11

Reedet ei alustanud nii vara. Meil oli plaanitud kohata praktikakohtadega, seega see oli põhiprioriteet. Alustasimegi Chapman's Konditoriga, kus mina ja Lii saime omale järgnevateks nädalateks praktika koha. Esmamulje oli kodune ja hea- Terje, kohviku juhataja, on eestlane ning väga vastuvõtlik.

Kauaks me pidama sinna ei jäänud, leppisime vaid kokku aja, mil me tööd alustame ja juba liikusime me Haga poole.

Haga on Göterburi niinimetatult vanalinn. Seal oli imeilus jalutada ja rääkida Mariaga oma koduloomadest ning muudest huvitavatest asjadest.

Siis liikusime me taas kooli poole. Kuna reedel oli meile samuti lubatud tasuta lõuna kooli poolt, siis meie seda võimalust käest ei andnud ja läksime taas kooli kõrvalmajja asuvasse restorani.

Lõuna ajal õppisime Mariaga me üksteist tundma. Kuna meil kiiret polnud, siis saime rahulikult maast ja ilmast rääkida.

Siis suundusime me Timo praktikakohta Comfort Hotelli. Kogu sisustus nii hotelli fuajees kui ka restoranis õhkas väga moodsat ja lahedat keskkonda. Olin isegi veidike kade, et talle nii lahe koht leiti, kuid uskusin, et väike kohvik on ka super.

Kui tähtsad jutud said räägitud, siis liikusime praami peale. Rootsis on praamid ühistransport- need liiguvad ühest linna otsast teise. Täpselt selline oli ka meie plaan- sõitsime ühest linna otsast teise ja siis tagasi.

Kesklinna jõudes läksime Nordstani, kus saime Mariaga käidud aasia poes. Küll oli palju nuudleid!

Kui me kolmekesi jäime, otsustasime kiirelt üle vaadata, mis meile Nordstan pakub, seega kaubanduskeskusele sai väike tiir tehtud. Lõunasöögi sõime keldrikorrusel sushikohas ja siis liikusime me juba hosteli.

Ülejäänud õhtu otsustasin puhata.

17.11

ME SAIME SISSE MAGADA!

See oli super tunne, vähemalt mulle. Miskipärast ei suutnud ma väga hästi magada hostelis ning unetus andis tunda.

Läksime Universiumi, Rootsi niinimetatud Ahhaa'sse. Juba esmamulje oli väga vinge, hoone kõrval oli suur dinosaurus. Universiumis käisime läbi veekogude, metsiku looduse ja vihmametsa- ja seda kõike koos teiste elusolenditega.. Ja ma ei räägi inimestest.

Saime ka külastada kosmost ja ruumi, kus oli tervisele suurt rõhku pandud.

Otsustasime peale Universumi, et teeme linnast paar pilti esimeses Gothia Tornis 23ndal korrusel asuvas restoranis. Vaade oli vapustav!

Jalutasime ka Poseidoni kujuni, mida Maria mitme päeva vältel soovitas külastada. Sealt liikusime edasi Feskekôrka, 'kalakirikusse', et osta sealt lõhe, et saaksime kolme peale õhtusöögi valmistada.

Taas sai otsustatud lõunat süüa väljas ning valituks osutus Pizza Hut. Erinevalt kõigi meie arvamustele on tegemist korraliku restoraniga. Samas pitsa oli ootamist väärt!

Kõhud täis suundusime hosteli ning tegelesime oma asjadega. Õhtul saime kõhud täis tänu Timo kokkamisoskustele ja maitsvale lõhele.

18.11

Ega miskit palju päeva kohta kirjutada ei saagi.

Kõrvalmajades või -hallides, kuis iganes saab kutsuda, toimub iga nädalavahetus turulaadne asi, seega käisime vaatasime, mis seal pakutakse. Asi tundus vähe kahtlane- elektroonikat oli üli palju ning kuigi ühelgi asjal hindu polnud, ei usu, et tegemist oli uute või originaal toodetega.

Kuna minul tekkis väga suur peavalu sel päeval, siis tegin ma lõunase uinaku ning põhimõtteliselt istusin ülejäänud päeva arvutis, erandiks köögis käimine.

II nädal

19.11-23.11

Ei pea arukaks igast üksikust päevast kirjutada, sest töö on töö ning üldiselt olid kõik päevad suhteliselt sarnased.

Esmaspäeval alustasime päeva kell 8.00, edaspidi leppisime kokku, et läheme kohale kella 7ks.

Ausalt öeldes polnud ma peale esimest päeva just usin tagasi tööle jooksma- kuigi kohvik jättis väga hea mulje väljast, ehmatas mind veidi köök ära. Põhimõtteliselt pidin terve esimese nädala meelde tuletama, et tegu on eluga ning ilmselt on normid rootsis leebemad kui eestis.

Samuti tegi mind esimesel nädalal pahuraks asjaolu, et ega meile väga tööd ei antud ning suure osa päevadest ootasime või vaatasime teiste tööd pealt. Lisaks uurisin kohe alguses, kas pildistamine on okei, millele sain jaatava vastuse, kuid edaspidi on vaadatud natuke kurjema pilguga kui soovin pilte teha.

Kõik oli samas enesestmõistetav, Terje soovis meid tundma õppida. Ilmselt väsimus eelnevast nädalast polnud kadunud ning surus end sellesse nädalasse, mis muutus kõik veidike kurvemaks.

Kokkuvõttes, mis ma sel nädalal teha sain:

• martsipanist porgandeid ja lilli teha
  • määrida kooki
  • kaunistada ja tarretada kooki
  • pritsida tükikooke
  • valmistada 6 erinevat küpsisetaigent ning hiljem küpsised vormida
  • erinevaid täidis- ja kattekreeme valmistada
Pean ennast üpris heaks õppijaks, seega enamik trikke-nippe märkasin ja võtsin omaks juba esimesel nädalal.

Päevade lõpus läksin üldiselt kohe hosteli ning puhkasin. Vahel harva käisin ka läbi teisest avastatud poest, Coop'ist, et miskit süüa osta, kuid siiski siiani varajane hommik oli mulle harjumatu.

24.11-25.12

KOGU nädalavahetuse ma puhkasin. Ma ei jaksanud mitte kuskile minna. Samuti tundsin end veidi haiglasena ja ei tahtnud riskida haigeks jäämisega.

III nädal

26.11-30.11

Käesolev nädal algas juba praktika kohas positiivsemalt- olen harjunud varajaste hommikutega ning tööl on palju rohkem võimalik teha, mis vähendab köögis niinimetatud tühja tiksumist, mis kõige rohkem motivatsiooni ära röövib.

Sel nädalal sain teha:

• küpsiseid
  • martsipanist voolida roose ja puuvilju
  • värvipüstoliga värvida eelnevalt mainitud puuvilju
  • kaunistada torte (kaasaarvatud täitsa üksi tellimustort)
  • kaunistada piparkooke nii glasuuri kui ka šokolaadiga
  • pritsida tükikookidesse täidist
  • keeksitaigent valmistada ja vormidesse kaaluda
  • valmistada Rootsi kuulsat Prinsesstårta ehk printsesstorti
  • vormida saiakesi
  • vormida fritüürimiseks kasutavat taigent

Natuke aega raiskav on üksikasjalikult kõike kirjeldada, mis praktikal oleme teinud. Pluss ma muutuks liiga tehnoloogiliseks ka siis, seega peavad pildid oma töö tegema.

Juba enesestmõistetav miks, aga sel nädalal sai palju rohkem teha. Näiteks koogid, mida eelnev nädal saime ainult kaunistada, sel nädalal saime päriselt kihte kokku panna.

Me oleme kööki rohkem tundma õppimas ning oskame palju rohkem. Samas olen märganud, et valmistatakse umbes viit-kuut põhiasja ning hetkel südamest loodan, et need ei jää ainukeseks, mis saame õppida nende viie nädala jooksul.

Muidugi tuleb meeles pidada, et suurem osa action'ist on enne meie saabumist ära- põhjus ka miks me varem ei tööta, Terjel poleks lihtsalt aega meid juhendada ning saaksime aind pealt vaadata (ja ette jääda).

01.12-02.12

Kauaoodatud nädalavahetus!

Mõtlesin, et peaks miskit see nädalavahetus tegema- ei tahaks ka kõik aja hostelis kükitada. Seega saigi teoks plaan minna laupäeval kunstimuuseumi ja -halli.

Võiks öelda, et ootasin rohkemat, kuid olen rahul, et läksin. Nägin väga palju uut ja huvitavat, seejuures ka väga sümboolseid asju.

Kunstikollektsioon on tohutult suur- koguni kuus korrust- ning kõike seda läbi kõndida oli meeletult keerukas. Kuigi oli kõike näha, romantismi, realismi, abstarkti, meeldis mulle kõige rohkem kaasaja kunst esimesel korrusel.

Ideeks oli lühidalt: "miski pole jääv".

Lõunat sõin esimest korda kurikuulsas Burger King'is- tunnistan, toit on parem kui McDonaldis, kuid nii paljut raha see ei vääri.

Kondasin veel veidike linnas ringi ning siis tagasi hosteli, kus hakkasin vaheldumis puhkamise ja kodutöödega tegelema.

Täna, pühapäev, on puhkamispäev- kavatsen istuda suurema osa ajast hostelis filme vaatades või väga aegamööda tulevaid kodutöid tehes.

Õhtul kavatsen poodi minna, et järgneva nädala söök ära osta.

Siiani on kõik suhteliselt chill. Eks me näe, mis järgmised 2,5 nädalat toovad.